گروه دلوار

نویسنده و ناشر
نویسنده‌ی کتاب‌های تکنیک‌های بازاریابی در بازار ایران و یادداشت‌هایی برای موفقیت در کسب‌وکار
مترجم چند کتاب در حوزه‌ی کسب‌وکار
سردبیر مجله‌ی دلوارنامه

در مدتی که به‌عنوان سردبیر دلوارنامه (وابسته به شرکت دلوار ساحل جنوب) فعالیت کرده‌ام و نیز در سال‌هایی که کتاب‌ها و مقالاتی را در حوزه‌ی اقتصاد نوشته‌ام، همواره چالش اصلی صنعت نفت و گاز کشور را در دو بُعد کارآفرینی و تکنولوژی دانسته‌ام که هر دو این‌ها ارتباطی بی‌چون‌وچرا با هم دارند و اگر تقویت شوند، می‌توانند در قالب نسخه‌ای نجات‌بخش برای صنعت نفت و گاز ایران عمل کنند.
در توضیح این گزاره، نخست باید به تاریخ تحولات تکنولوژیک در جهان از دیرباز تا کنون اشاره کرد. در آن‌جا ثبت است که هر تحول فناورانه از عصر کشاورزی تا فئودالی و صنعتی و ارتباطات به‌وسیله‌ی کارآفرینان ایجاد شده است و دولت‌ها و حاکمیت‌ها نه‌تنها نقشی در این نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها نداشته‌اند که ای‌بسا در درازنای تاریخ سنگ جلوی پای ابتکارات کارآفرینانه بوده‌اند و برای‌شان بایدها و چنین و چنان‌ها وضع کرده‌اند.
در دوران جدید هم، در عصری که با نام عصر انفجار ارتباطات شناسایی می‌شود، سرآمدانش کارآفرینان جوانی بوده‌اند که از چین و ماچین تا ینگه‌ی دنیا افکار خود را به واقعیت رسانده‌اند و چنین فاصله‌ها را کوتاه کرده‌اند و معنایی جدید به ارتباط میان انسان‌ها داده‌اند.
این ذات کارآفرینی‌ست؛ همان اکسیر تحول‌بخشی که چون جدی گرفته شود و در مسیر افتد، سرآغاز رویدادهای شگفت سراسر مثبتی خواهد بود که به رفاه جمعی می‌انجامد. در صنعت نفت و گاز ایران در طول یک سده‌ی گذشته، آن‌چه به‌عنوان کارآفرینی بومی و ملی شناخته می‌شود، چندان که باید جدی گرفته نشده و معمولا این‌گونه بوده که ثمره‌ی کار کارآفرینان خارجی در قالب تکنولوژی‌های نو به نو در اختیار دولت‌های ملی قرار گرفته و آنان با بوروکراسی‌های خاص خود که معمولا دیربازده بوده است، نوعی از رفاه را فراهم آورده‌اند که به احتمال نزدیک به یقین و بر اساس تجارب آن‌سوی مرزها، اگر در قالب کارآفرینی بومی پیش برده می‌شد، شاید ابعادی بسیار وسیع‌تر از امروز داشت و رفاه جمعی ایرانیان را در شکلی ماناتر در اختیار شهروندان قرار می‌داد.
کارآفرینی و تحولات تکنولوژیک از گذشته تا امروز، به‌هم گره خورده‌اند و این فرصتی برای صنعت نفت و گاز ماست که از این امکان برای توسعه‌ی هرچه بیش‌تر و به‌روزتر استفاده کند. سازمان دلوار بر مبنای کارکردهای کارآفرینانه ایجاد و سامان پیدا کرده است. ما چه در شرکت و آموزش نیروهای انسانی خود، چه در قالب رسانه‌مان رویکرد کارآفرینانه را دنبال کرده‌ایم و همواره حمایتگر آموزش‌ها در مورد آن در سطح جامعه بوده‌ایم. این نگاه، بر مبنای شعار «تجارت داستان یک رفاقت است» در هر روز فعالیت‌مان و در تمام اهداف‌مان بروز پیدا کرده است و امید داریم که به لطف حق و یاری خلق، این مسیر را هرچه بهتر بپیماییم و به رشد و بالندگی صنعت انرژی ایران‌مان کمک کنیم. چنین باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *